Laden Evenementen
Dit evenement is voorbij.

Arbeidsconflicten: vele bestuurders/toezichthouders krijgen er op enig moment vanuit hun rol als werkgever mee te maken. Ze kunnen langslepend zijn en tot grote zorgen leiden.

Zeker sinds de inwerkingtreding van de WWZ, de Wet Werk & Zekerheid, zijn arbeidsconflicten vaak hoofdpijndossiers. De ontslagbescherming van werknemers strekt ver en de gang naar de (Kanton)rechter wordt vaak beschouwd als een onzekere en kostbare weg, die bovendien eenvoudig kan leiden tot reputatieschade, voor alle betrokken partijen.

Per jaar belanden in ons land maar liefst 1,7 miljoen (!) conflicten bij de rechtbanken. Daaronder zijn veel arbeidszaken. Heel vaak gaat het in de kern om geschonden vertrouwen, miscommunicatie en verschillende verwachtingen. Het is vaak sneller, effectiever en meestal ook nog goedkoper om een mediator in te schakelen dan om de gang naar de rechter te maken. Uiteraard kan dat alleen als beide partijen (werknemer en werkgever) dat willen. Immers, mediation kan enkel plaatsvinden op basis van vrijwilligheid.

 

Wat is mediation?

Mediation is bedoeld om een onderling conflict op te lossen. De mediator is een onafhankelijke bemiddelaar die partijen begeleidt bij de gesprekken met als doel een oplossing te vinden. Een mediator neemt een neutrale positie in tegenover de partijen, geeft geen oordeel en zal ook niet aangeven voor welke oplossing partijen dienen te kiezen. De mediator zorgt ervoor dat partijen weer met elkaar in gesprek komen. Hij/zij leidt het gesprek waarin hij ervoor zorgt dat de belangen van elke partij boven tafel komen, waarna partijen zelf tot een oplossing kunnen komen. Mediation is zeer geschikt voor arbeidsconflicten, zowel waar het gaat om het herstel van het vertrouwen als waar het gaat om het treffen van een afscheidsregeling (een zogenaamde ‘exit mediation’).

In mediation geldt een aantal belangrijke spelregels. Het is belangrijk die vooraf te kennen. Dan bent u voorbereid voor het geval u ooit partij wordt in een mediation. Of wellicht hebt u er al ervaring mee en wilt u die delen met uw ‘peers’. Dat is voor hen zeer waardevol.

 

Wat levert u deze workshop u op?

In deze unieke middag krijgt u een ‘kijkje in de keuken’ van een ervaren mediator en van een ervaren arbeidsrecht advocaat, die beiden dagelijks met dit soort zaken te maken hebben.

Na deze workshop hebt u meer inzicht in de het instrument mediation. U maakt kennis met de spelregels en hoort hoe een mediationproces verloopt. Bovendien weet u beter wat u moet verwachten wanneer mediation onverhoopt toch niet tot een oplossing leidt en u alsnog bij de Rechtbank belandt. Hoe verloopt dan zo’n procedure? Waar letten rechters op bij hun oordeel? En hebt u er dan voordeel van dat u al hebt geprobeerd het geschil buiten de rechter om op te lossen?

 

Programma:

Vanaf 14.45 uur :  Inloop
15.00-15.30 uur :  WWZ; alles over ontslaggronden en dossieropbouw
15.30-16:00 uur :  Inleiding op mediation
16.00-16.15 uur :   Pauze
16:15-17:00 uur :   Casuïstiek mediations, interactief
17:00-17:30 uur :  Casuïstiek rechtspraak
Vanaf 17.30 uur :   Napraten met een hapje en drankje.

 

Over de sprekers:

 

corinne lemkesWie is Corinne Lemkes?

Na 14 jaar arbeidsrechtelijke advocatuur en mediation heeft Corinne vanaf 2013 de focus geheel op mediation gelegd. Zij heeft ruime ervaring in mediations in individuele arbeidskwesties, maar ook voor team mediations of samenwerkingsconflicten tussen zakenpartners draait zij haar hand niet om. Corinne werkt ook als trainer binnen haar vakgebied en is maatschappelijk actief als buurtbemiddelaar en vertrouwenscontactpersoon in de sportwereld.

 

 

Carolien BrederijeWie is Carolien Brederije?

Carolien is partner bij Valegis Advocaten en sinds 1996 advocaat, Zij adviseert ondernemers en instellingen over arbeidsrecht en medezeggenschapsrecht. Carolien is zelf ook bestuurlijk actief, onder meer als lid van de Regionale Adviesraad van de Kamer van Koophandel en bestuurslid van een dansgezelschap.

 

 

Doelgroep:
Bestuurders, toezichthouders (RvT/RvC) en directeuren van organisaties, waarin personeel op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam is.

 

Kosten
Geen (bij annulering of no-show worden wel organisatie kosten in rekening gebracht).

Deelname aan de bijeenkomsten van Bestuurderscentrum.nl is voorbehouden aan de leden van Bestuurderscentrum. Het lidmaatschap kost 75 euro (exclusief btw) per jaar. Door u in te schrijven op deze bijeenkomst, wordt u automatisch lid van Bestuurderscentrum en ontvangt u hiervoor een factuur. Relaties van Valegis Advocaten kunnen kosteloos deelnemen.

 

 


De essentie van onze Inspiratiesessies; Verbinden op inhoud in een kleinschalige en vertrouwelijke omgeving en met praktijkgerichte tips naar huis!



Inschrijven bijeenkomst

Voornaam*
Tussenvoegsel
Achternaam*
Geslacht* ManVrouw
Functie*
E-mail*
Telefoon*
Organisatie*
Opmerkingen

Voorwaarden

Ik ga er mee akkoord dat deelname aan deze bijeenkomst gratis is en dat vanaf het moment van mijn annulering er organisatiekosten in rekening worden gebracht. Bij annulering tot een week voor aanvang wordt u € 45,- (excl. BTW) organisatiekosten in rekening gebracht. Na deze tijd en bij no show bent u € 95,- (excl. BTW) verschuldigd aan organisatiekosten. Bij onverhoopte verhindering van uw deelname is het – in overleg - mogelijk dat uw gereserveerde plaats wordt ingenomen door een vervanger. Er worden uiteraard in dat geval geen organisatiekosten in rekening gebracht.

Ik heb de Algemene voorwaarden deelname bijeenkomsten gelezen en ga ermee akkoord.*
Ik heb het Privacystatement gelezen en ga ermee akkoord.*

De Algemene voorwaarden deelname bijeenkomsten en het Privacystatement vindt u onderaan deze site en ook als link in deze zin. Indien u op de link drukt, opent er een nieuwe pagina met de voorwaarden die u rustig kunt lezen, terwijl dit ingevulde formulier open blijft staan en u via tab ernaar terug kunt keren.

* Verplichte velden