Vacature Voorzitter RvT sluit 21 januari 2024.


De Stichting Bibliotheek Kerkrade e.o. biedt voor alle inwoners van de gemeente Kerkrade, Brunssum, Simpelveld, Voerendaal toegang tot betrouwbare informatie, met aandacht voor actualiteit, lokaliteit en maatschappelijke relevantie. Zij faciliteert levenslang leren, stimuleert vaardig burgerschap en heeft een belangrijke rol in het wegwerken van taalachterstanden. Dit gebeurt op een uitnodigende en open wijze in een inspirerende omgeving. De bibliotheek is een ontmoetingsplek waar plaats is voor debat en uitwisseling van cultuur en een plek waar kennisdeling plaatsvindt. De bibliotheek timmert volop aan de weg en heeft zich de afgelopen jaren gepositioneerd als het laagdrempelige, lokale informatieknooppunt, waar leren, lezen en ontmoeten hand in hand gaan. De bibliotheek ontwikkelt en organiseert voor de vestigingen diverse programmalijnen om aan haar opdracht invulling te geven.

De Nederlandse overheid investeert in 2023 en 2024 in bibliotheekvoorzieningen.  Een duidelijke stap op weg naar de toekomstbestendige en toegankelijke bibliotheek, deze wordt verankerd in de nieuwe bibliotheekwet die in 2025 gereed dient te zijn. De centrale vestiging van de Stichting Bibliotheek Kerkrade e.o. is sinds 2018 gevestigd in de HuB.Kerkrade. Hier levert zij, naast het verrichten van haar kerntaken, samen met regionale partners, een bijdrage aan de invulling van de maatschappelijke, culturele en educatieve doelstelling van de HuB. Al deze ontwikkelingen zijn niet onopgemerkt gebleven: niet voor niets zijn we in november 2021  bestempeld als Beste Bibliotheek van het jaar! Het punt is nu aangebroken om deze krachtige netwerkpositie van de bibliotheek ook geheel te benutten in alle vestigingen binnen de aangesloten gemeenten.

De Stichting Bibliotheek Kerkrade e.o. heeft binnen de vier gemeenten vijf vestigingen, twee servicepunten en twee uitleenpunten. De Bibliotheek Kerkrade e.o. heeft een personeelsomvang van 40 vaste medewerkers (ongeveer 34 fte) en meer dan 150 vrijwilligers. De algehele leiding ligt in handen van de directeur/bestuurder.

Door het aflopen van de zittingstermijn van de huidige voorzitter van de Raad van Toezicht gedurende het nieuwe meerjarenbeleid en de (tijdelijke) uitbreiding van de Raad van Toezicht vanwege de toename van de zorgplicht van de bibliotheek zijn we op zoek naar 2 nieuwe leden waarvan 1 als voorzitter zal worden aangewezen.

Raad van Toezicht

De huidige Raad van Toezicht bestaat uit vijf leden, inclusief de voorzitter. Het toezicht verloopt volgens de Governance Code voor Culturele Instellingen. In april 2017 is het RvT-model geïmplementeerd dat per 2023 verder is verdiept. Vanwege de uitdagingen die de toenemende zorgplicht van gemeenten aan de bibliotheek stelt, is besloten de Raad van Toezicht per september 2024 (tijdelijk) uit te breiden naar zes leden.

De Raad komt gemiddeld zes keer per jaar bij elkaar en, behoudens enkele uitzonderingen, in aanwezigheid van de directeur/bestuurder. De jaaragenda wordt mede vastgesteld op basis van de planning- en control cyclus. Binnen de Raad is er sprake van diverse commissies (audit, renumeratie en benoemingsadvies) en werkt aan de hand van een toezichtplan waarin jaarlijks de speerpunten worden benoemen.  De Raad heeft ook een maal per jaar een overleg met de personeelsvertegenwoordiging van de stichting.

Algemene eisen

De Raad van Toezicht werkt als een collegiaal integraal opererend toezichthoudend orgaan, de leden hebben affiniteit met datgene waar de stichting voor staat en zijn alert op een goed evenwicht tussen betrokkenheid en distantie. De leden dienen te beschikken over een analytisch werk- en denkvermogen op HBO-/WO-niveau. Daarnaast hebben zij (bestuurlijke) ervaring met strategische en organisatorische vraagstukken. Naast vooral non-profit ervaring wordt ook expertise uit de profit sector op prijs gesteld. De leden van de Raad van Toezicht hebben affiniteit met en zo mogelijk een netwerk binnen de regio. Binnen de RvT is expertise t.a.v. HR, financiën, onderwijs en bibliotheken aanwezig.

Algemene taken

De Raad van Toezicht:

  • houdt integraal toezicht op het beleid van de directeur/bestuurder en de algemene gang van zaken van de stichting, zoals de realisatie van de statutaire en andere doelstellingen;
  • bewaakt de gekozen strategieën en risico’s die verbonden zijn aan de activiteiten;
  • beoordeelt de financiën op liquiditeit en solvabiliteit, toetst de naleving van wet- en regelgeving en subsidievoorwaarden;
  • adviseert de directeur/bestuurder gevraagd en ongevraagd en treedt op als diens sparringpartner;
  • neemt statutair toegewezen beslissingen, zoals belangrijke strategische, organisatie- en investeringsbeslissingen, vastgelegd in het reglement RvT;
  • beoordeelt als werkgever van de directeur/bestuurder diens functioneren en indien relevant honorering;
  • draagt bij aan een open en constructieve samenwerking binnen de Raad van Toezicht en richting de directeur/bestuurder.

 

Specifieke profieleisen vacatures

De Raad van Toezicht zoekt een voorzitter met leidinggevende en bestuurlijke ervaring in maatschappelijke en/of culturele organisaties, die beschikt over een actief netwerk in de regio en waarbij kennis van het politieke en maatschappelijke speelveld een pré is en kennis/ervaring van vastgoed wenselijk is.

Vergoeding

Leden van de Raad van Toezicht van de Stichting Bibliotheek Kerkrade e.o. ontvangen jaarlijks een binnen het maatschappelijke werkveld passende vergoeding. Er is voor de leden van de Raad van Toezicht een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten.

Procedure

Uw schriftelijke sollicitatie met motivatie en curriculum vitae kunt u digitaal sturen naar :

Email: rvt@bibliotheekkerkrade.nl

Stichting Bibliotheek Kerkrade e.o.

t.a.v. mevrouw mr. K. Wöltgens-Daems, lid Raad van Toezicht

Wij ontvangen uw reactie graag uiterlijk 21 januari 2024. Het sollicitatiegesprek (1e ronde) wordt in onderling overleg gepland begin februari voor eind februari (vanwege Carnaval).